3 mars 2015

Det kunde vara min bror

Jag är inget helgon. Första gången jag hörde Pertti Kurikan Nimipäiväts bidrag i Tävlingen för ny musik tänkte jag också att inte kan vi väl skicka ett gäng funktionshindrade till ESC... När bandet i lördags vann tävlingen och det därmed blev ett faktum att de åker till Wien och ESC i maj så tänkte jag ännu en gång att nej, vad ska det bli av det här...?

Men när jag sedan började se vad folk skrev om bandet på Facebook och höra hur den offentliga debatten kring bandet lät så blev jag ledsen, arg och fylld av skam och insåg snabbt att jag inte vill vara på den sida som de skeptiska står på utan på den andra sidan. Jag fylldes av skam över hur vi finländare är så inskränkta att vi tycker att vi måste skämmas över ett gäng funktionshindrade som precis uppnått en massiv seger (de krossade motståndet). "Jag skäms över våra representanter i Eurovision i år" "Nej, vad ska Europa tro om oss med ett sådant där band i ESC?" "Andra länder kommer bara att rösta på dem för att de är utvecklingsstörda" "De kommer bara att få röster av sådana som tycker synd om dem" "De kommer att göra bort sig på scen" "Fattar de ens vad det är fråga om?" Så löd några av kommentarerna och åsikterna i den offentliga debatten.

Varför ska vi skämmas för bandet?

Om låten får en tycka vad en vill. Jag tycker det är den sämsta låten vi skickat till ESC sedan Jari Sillanpääs Takes two to tango. Men jag skäms inte. Det luktar väldigt mycket 1940-tal att anse att folk med funktionshinder inte ska få ställa upp i ESC, om du frågar mig. Jag tycker snarare vi ska vara stolta över de här männen. Någonstans läste jag att de gör 200 gigs per år. Vilken musiker utan funktionshinder gör det? De har jobbat stenhårt för att ta sig dit de är just nu i livet och det trots att de alla har ett funktionshinder.

Det kunde vara min bror där på scen. Och jag vet att om han skulle ha stått där, om han skulle ha tagit hem segern i lördags och fått sig en biljett till ESC då hade jag varit jävligt stolt. För jag hade vetat vilka hinder han haft i vägen för den framgången, hinder som ingen utan funktionshinder behöver kämpa mot.

Jag hoppas att de enda som behöver skämmas när PKN ställer sig på scen senare i vår är de som sagt att de skäms för att bandet representerar Finland.

7 kommentarer:

  1. Bra skrivet! Skönt att se en genomtänkt, vettigt åsikt mellan varven! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tror som du, att många slänger ur sig en åsikt utan att tänka efter. Jag försöker alltid tänka efter en extra gång när det handlar om personer med funktionshinder för jag vet precis vad ett sådant innebär i vardagen.

      Radera
  2. Väldigt bra skrivet, jag håller nog med! Har också skrivit om mina åsikter om bidrag på min blogg - gå gärna in och läs om du är intresserad :) Men har som du tänkt till lite efter vad jag senare läst på media och kommer troligen skriva ett tilläggs-inlägg nån dag snart om hur mina tankegångar ändrats (i stort sett i samma stil som dina) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har exakt samma musiksmak verkar det som :)

      En klar fördel med åsikter är ju att de ändras, de är inte definitiva och för alltid.

      Radera
  3. Svar: Nej, jag tror inte heller Satin Circus hade klarat sig bra, när jag riktigt tänker efter. Jag har också förstått nu i efterhand att PKN faktiskt är rätt stora och har spelat hur mycket som helst utomlands också - men säkert har de varit helt okända för de flesta andra som inte alls lyssnar på punk..

    SvaraRadera
  4. hejsan igen, här är mitt uppföljningsinlägg om PKN, ifall du är intresserad, har länkat till ditt blogginlägg också :) --> http://marvelicious.blogg.se/2015/march/pkn-efter-lite-mera-kunskap-och-eftertanke.html#comment

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste det nu, tycker du resonerar bra. Och jag har för mig att bidragen alltid översätts, i alla fall ser man ju i finska teven då man tittar på ESC en översättning i rutan (på finska). Så jag tror folk kommer att åtminstone få en bild av vad det handlar om i låten. Sedan finns det ju tyvärr länder i Europa som ännu har en syn på funktionshindrade som "sämre", har för mig att Armenien är ett sådant land för att nu bara nämna ett... Och där kommer sannolikt förståelsen för bidraget och snubbarna i bandet att vara lika med noll.

      Radera